Organizator takmičenja bila je Londonska škola ekonomije i političkih nauka (London School of Economics and Political Sciences) koja je lansirala izazov za takmičenje “Fashion can do better” 20. januara 2021. godine i pozvala liderske univerzitete iz celog sveta da se pridruže pronalaženju poslovno-inovativnog rešenja iz oblasti cirkularne ekonomije u teksilnoj industriji. Ideja je bila da se kroz osam nedelja rada mladi iz različitih delova sveta upoznaju sa konceptom cirkularne ekonomije uz primenu Design Thinking metodologije. Takmičenje je trajalo osam nedelja i svake nedelje se rešavao po jedan zadatak. Nakon dva meseca rada, 13. marta 2021. godine održano je finale gde su svi timovi prezentovali svoje konačno rešenje na osnovu prethodnog rada i iskustva. U finalu su studenti FON-a pobedili: 2 tima sa Univerziteta Kolumbija (Columbia University), Univerzitet Erasmus Roterdam (Erasmus Rotterdam), École des Ponts, Florida Stejt Univerzitet (Florida State), kao i 2 tima sa Univerziteta tahnologije Masačusets (MIT – Massachusetts Institute of Technology).
Pored njih, do finala pobedili su i renomirane univerzitete: Univerzitet Ohsford (Universtiy of Oxford), Univerzitet Stenford (Stanford University), Londonsku školu ekonomije i političkih nauka (London School of Economics and Political Sciences), Londonsku školu ekonomije (London School of Economics), Univerzitet tehnologije i nauke Hong Kong (Hong Kong University of Science and Technology). Stručni žiri koga su činili najvažniji ljudi iz akademije i biznisa doneo je jednoglasnu odluku koja je donela pobedu studentima FON-a, što govori o vrhunskom rezultatu.
Global Circular Challenge 2021 je ove godine kao zadatak postavio kreiranje inovativnog i održivog rešenja u cilju smanjenja štetnih uticaja modne industrije. Rešenje tima studenata FON-a je obuhvatilo proces cirkularne ekonomije i dokazalo da je prosperitet u industriji mode moguć kroz održivost. Tim je kreirao rešenje ,,ALGEING…To DYE for…” koje ugljen dioksid koji se emituje od takozvanih sagorevača odeće, kao i ostalog otpada koji se ne reciklira, koristi kao resurs za alge. Tim je pronašao način da delove algi koristi za kreiranje prirodnih boja, koje bi zamenile sintetičke. Kao pilot tržište za svoje rešenje tim je došao do zaključka da je Velika Britanija, zbog broja kompanije koje proizvode alge i broja sagorevačnica, najpogodnija za prvu fazu implementacije. Integracijom multidisciplinarnog znanja, različitih perspektiva i temeljnih istraživanja, studenti FON-a su našli način da jednog od najvećih zagađivača, ugljen dioksid, iskoriste i naprave nešto dobro za svet smanjujući štetne uticaje mode. Kreirali su originalan poslovni model, marketing strategiju i finansijske efekte rešenja.
Za mapiranje ključnih stejkholdera u razvoju strategije zahvaljujemo se svim učesnicima koji su dali intervju ili stručnu podršku: Dušan Šušnjar – DESANIO DOO BEOGRAD (konsultant i mentor), dr Aleksandar Perić – Privredna komora Srbije (konsultant i stručna podrška), Aleksandar Međedović – Privredna komora Turske i Nemačke (intervju), Murat Čalar – generalni direktor Eurotay d.o.o. Adrani (intervju i stručna podrška), Matija Martinović – PROMODA DOO BEOGRAD (intervju), prof. dr Slavica Cicvarić Kostić – redovni profesor na Fakultetu organizacionih nauka (intervju), Tamara Tošović – Mia Mara doo (intervju), Bojana Čelebić – B Dizajn linija (intervju), Ana Gligorijević – Modni influenser (intervju), Milorad Vasiljević – sekretar Udruženja za industriju tekstila, odeće, kože i obuće PKS-a (intervju), Filip Radović – Agencija za zaštitu životnih sredina (podrška).
Čestitamo studentima na sjajnom rezultatu! Dodatne informacije o takmičenju možete pronaći na linku: https://www.lse.ac.uk/geography-and-environment/news/fashion-can-do-better