Univerzitet u Beogradu – Fakultet organizacionih nauka

Univerzitet u Beogradu
Fakultet organizacionih nauka

Mobilnost studenata

Pojam mobilnosti studenata podrazumeva ostvarivanje dela studijskog programa (jedan do dva semestra) na nekom stranom univerzitetu. Mobilnost može biti organizovana na sva tri nivoa studija. Postoje dva tipa mobilnosti za studente:

Razmena u toku studija

Odlazak na sledeći nivo studija

Full-degree mobilnost

Prednosti studenata koji su jedan deo svog obrazovanja proveli u inostranstvu su višestruke. Pored neizbežnog sticanja brojnih poznanstava i upoznavanja drugih kultura, studenti uče strani jezik, stiču nova iskustva i, najvažnije od svega, imaju mnogo veće mogućnosti za zapošljavanje u zemlji i inostranstvu. Odlaskom na određeni period na visokoškolsku instituciju u inostranstvu, studenti se u velikoj meri diferenciraju od ostalih, što im daje prednost i što uspešne, a posebno strane kompanije, tu razliku prepoznaju.

Razmena studenata podrazumeva mogućnost da student tokom svojih studija na Univerzitetu u Beogradu provede jedan do dva semestara na nekom stranom univerzitetu. Na primer, student druge godine osnovnih akademskih studija može imati priliku da ode na razmenu u toku treće godine. Za vreme razmene, student prati nastavu i polaže ispite koji su, u manjoj ili većoj meri, ekvivalentni ispitima sa matičnog fakulteta. Važno je napomenuti da se ispiti položeni u inostranstvu priznaju po povratku na matični fakultet. Student na taj način nastavlja studije na narednoj godini studijskog programa, ali pod uslovom da je položio odgovarajuće ispite i da ispunjava uslove za upis. Na kraju perioda razmene, student dobija potvrdu od inostrane visokoškolske institucije. Pri tome, u dodatku diplomi naznačeno je na kojoj visokoškolskoj ustanovi su položeni ispiti, zatim koliki je bio period trajanja razmene, kao i sa kojim uspehom su savladani ispiti. Ukoliko nije izvršeno priznavanje ispita po povratku sa razmene, ocene ovih ispita ne ulaze u konačni prosek ocena studenata.

Full-degree mobilnost podrazumeva da diplomci preko različitih programa stipendiranja apliciraju i upisuju studijske programe na master i doktorskim studijama na visokoškolskim institucijama u inostranstvu. Po završetku postdiplomskih studija, studenti stiču diplomu institucije na kojoj su pohađali studije, te ni na koji način nisu povezani sa fakultetom na kojem su prethodno završili osnovne studije.

Dolazne mobilnosti studenata

Strani studenti svoju mobilnost u svrhu studiranja na Fakultetu organizacionih nauka mogu da ostvare na sva tri nivoa studija i to kroz različite programe i sporazume:

  • Erasmus+ KA1
  • CEEPUS (Central European Exchange Program for University Studies)
  • Međuuniverzitetska saradnja (bilateralni sporazumi)
  • Individualne mobilnosti – Freemovers

Odlazne mobilnosti studenata

Studenti Fakulteta organizacionih nauka imaju mogućnost da u okviru jednog nivoa studija provedu najviše 2 semestra na mobilnosti. Na raspolaganju su sledeći programi:

  • Erasmus+ KA1
    Studenti Fakulteta organizacionih nauka, kao članice Univerziteta u Beogradu, imaju mogućnost da ostvare svoju Erazmus+ mobilnost u okviru mreže univerziteta sa kojima je Univerzitet u Beogradu potpisao interinstitucionalni (Erazmus) ugovor. Univerzitet u Beogradu je razvio centralizovanu platformu MOBION na kojoj se nalaze sve informacije o ovom vidu mobilnosti (spisak univerziteta, otvoreni konkursi, procedure pre, tokom i nakon mobilnosti, iznosi stipendija i dr.): https://mobion.bg.ac.rs/.
  • CEEPUS (Central European Exchange Program for University Studies)

    Ceepus je srednjoevropski program univerzitetske razmene koji pruža mogućnost studentima i profesorima visokoškolskih ustanova da učestvuju u akademskoj mobilnosti. U ovom programu učesvtuju svi državni univerziteti iz sledećih zemalja: Austrija, Albanija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Severna Makedonija, Mađarska, Moldavija, Poljska, Rumunija, Slovačka, Srbija, Slovenija, Hrvatska, Crna Gora i Češka. Za administriranje programom na nivou svake pojedinačne zemlje zadužene su nacionalne CEEPUS kancelarije. Više informacija o Ceepus programu i stipendijama možete dobiti na sajtu Nacionalne Ceepus kancelarije: https://tempus.ac.rs/sta-radimo/ceepus/ i sajtu samog programa: https://www.ceepus.info/.

  • Međuuniverzitetska saradnja (bilateralni sporazumi)
    Studenti Univerziteta u Beogradu, kojem pripadaju i studenti FON-a, imaju mogućnost da tokom svojih studija ostvare svoju mobilnost na nekom od univerziteta/fakulteta sa kojim Univerzitet u Beogradu ima potpisan sporazum o saradnji. Ovakve mobilnosti najčešće studente oslobađaju troškova studiranja na partnerskom univerzitetu/fakultetu, ali ne pružaju dodatnu finansijsku podršku za porivanje troškova života tokom studiranja. Spisak važećih međuuniverzitetskih sporazuma možete pronaći na sajtu Univerziteta u Beogradu.
  • Individualne mobilnosti – Freemovers

    Individualna mobilnost podrazumeva mobilnost studenta na univerzitetu/fakultetu sa kojim Univerzitet u Beogradu nema potpisan sporazum o saradnji, niti učestvuje u nekoj zajedničkoj mreži ili programu finansiranja. Kod ovih mobilnosti najčešće student pored troškova života u inostranstvu, snosi i troškove studiranja na stranom univerzitetu.

Procedura – odlazne mobilnosti studenata

Pre mobilnosti

  • Otvara se konkurs za prijavu za odlazak na mobilnost
  • Studenti se o tome informišu tako što prate platforme MOBION (https://mobion.bg.ac.rs/), Ceepus (https://www.ceepus.info/), sajt fakulteta (kategorije vesti za studente), društvene mreže, info dane i sl.
  • Student iskazuje interes da se prijavi
  • U konkursu stoji spisak neophodne dokumentacije
    • ERASMUS+ (https://mobion.bg.ac.rs/erasmus+/erasmus-pages/ub-students-and-staff/application-procedure-and-documents):
      1. Confirmation of enrolment – potvrda o upisanoj godini (na srpskom)
      2. Copy of the first page of your student booklet – skenirana prva strana indeksa
      3. Transcript of Records – prepis ocena na engleskom jeziku
      4. Diploma and diploma supplement of previously obtained degrees – diploma/e i dodatak/ci diplome stečeni na prethodnom nivou studija
      5. Proof of language skills of relevant language at the host institution – dokaz o stečenom znanju nivoa jezika koji je postavljen kao uslov
      6. CV / Resume – relevantna biografija na engleskom jeziku
      7. Motivational Letter – motivaciono pismo na engleskom jeziku
      8. Erasmus+ Learning Agreement – Ugovor o učenju
      9. Invitation Letter for PhD Mobility – pozivno pismo za studente doktorskih studija
      10. Fewer opportunities candidates – podsticaji za kandidate sa smanjenim mogućnostima
    • CEEPUS:
      1. Ako se prijavljuje u okviru mreže, samo se popunjava onlajn formular
      2. Ako se prijavljuje kao Freemover, potrebna su 2 Pisma preporuke od nastavnika.
Studenti koji dobiju mobilnost preko Ceepus programa, u obavezi su da se obrate Službi za međunarodnu saradnju radi potpisivanja Ugovora o učenju. Ukoliko Univerzitet/Fakultet domaćin imaju svoju formu Ugovora o učenju, potpisuje se ta forma, u suprotnom, koristi se forma koju je propisao Univerzitet u Beogradu (na srpskom i engleskom jeziku)
  • MEĐUUNIVERZITETSKA (BILATERALNA) SARADNJA (sva navedena dokumenta u originalu i zvaničnom prevodu na engleski ili jezik zemlje za koju se prijavljuje)
    1. predlog ugovora o učenju
    2. transkript dosada položenih ispita
    3. biografija sa relevantnim informacijama
    4. kratko motivaciono pismo
    5. preporuka relevantnog profesora
    6. kopija pasoša
  • Freemover (isto kao bilateralna)
    1. predlog ugovora o učenju
    2. transkript dosada položenih ispita
    3. biografija sa relevantnim informacijama
    4. kratko motivaciono pismo
    5. preporuka relevantnog profesora
    6. kopija pasoša
 
  • Zainteresovani studenti se obraćaju kancelariji za međunarodnu saradnju koja im je podrška za dobijanje dodatnih informacija
  • Bez obzira kroz koji program finansiranja student ide na razmenu, obavezni i sastavni deo dokumentacije je Ugovor o učenju
  • Za popunjavanje Ugovora o učenju student je u obavezi da minimum 10 dana pre kraja roka za prijavu podnese predlog za priznavanje predmeta kroz sledeću formu
  • Predlog se šalje Komisiji za priznavanje ESPB
  • Fakultet ima bazu do sada priznatih ispita za sve univerzitete za koje su se studenti prijavljivali
  • Priznati predmeti se mogu upisati u Ugovor o učenju koju potpisuju tri strane (student, matični i fakultet domaćin). Na FON-u Ugovor o učenju potpisuje resorni prodekan za nastavu (za osnovne ili poslediplomske studije)
  • Kada prikupe svu dokumentaciju, studenti se prijavljuju na pomenute platforme, osim za bilateralnu razmenu, kada Fakultet šalje prijavu Univerzitetu
  • [Erazmus+] Kada istekne rok za prijavu, Fakultet rangira kandidate i šalje Univerzitetu dopis sa rangom (Nominaciju) za svaki univerzitet posebno
  • Studenti odobreni za finansiranje mobilnosti dobijaju od univerziteta domaćina Prihvatno pismo (Acceptance Letter)
  • Nakon toga, finansijer mobilnosti preduzima neophodne korake za isplatu stipendije (ovo nije u nadležnosti Fakulteta)

Tokom mobilnosti

  • Student se može javiti sa predlogom za izmenu Ugovora o učenju
  • Razlozi za brisanje predmeta
    1. Prethodno izabran predmet nije dostupan
    2. Predmet se izvodi na drugom jeziku u odnosu na to kako je navedeno
    3. Preklapanje predmeta u rasporedu
    4. Drugo
  • Razlozi za dodavanje predmeta
    1. Zamena za izbrisani predmet
    2. Zbog produžetka perioda mobilnosti
    3. Drugo

Nakon mobilnosti

  • Student podnosi Molbu za priznavanje ESPB stečenih na drugoj stranoj visokoškolskoj instituciji (sastavni deo molbe su Ugovor o učenju koji pokriva sve predmete koji su položeni tokom razmene i Transkript ocena koji je izdao univerzitet domaćin), Molba za OAS, Molba za MAS, SAS i DAS
  • Komisija donosi Predlog odluke za priznavanje (na osnovu prethodno datog mišljenja o priznavanju)
  • Na osnovu Predloga Komisije, dekan donosi Odluku o priznavanju
  • Nadležna studentska služba unosi ocene u FIS

 

 

Pored ovih programa, studenti mogu konkurisati i u okviru ovih mreža i programa:

Global UGRAD

Global Undergraduate program razmene za Srbiju (Global UGRAD) obezbeđuje talentovanim studentima osnovnih studija punu stipendiju za jednu školsku godinu u Sjedinjenim Državama. Global UGRAD program sponzorisan je od strane američkog naroda i U.S. Department of State’s Bureau of Educational and Cultural Affairs.

Stipendija pokriva školarinu, međunarodna putovanja, smeštaj i hranu, osiguranje od povreda, odnosno osiguranje u slučaju bolesti, kao i manji džeparac i kupovinu knjiga. Studenti pohađaju kurseve iz svog polja studiranja, iz američke istorije i kulture, kao i izborne predmete. Izabrani studenti imaju priliku da učestvuju u aktivnostima univerzitetskog kompleksa, što im omogućava da se kroz društvene aktivnosti i volontiranje uključe u lokalnu američku zajednicu i na taj način steknu praktična iskustva u okviru odgovarajućih praksi.

Program administrira organizacija World Learning, a više informacija o programu možete pronaći na 
http://www.worldlearning.org.rs ili na http://serbia.usembassy.gov.  

Nemačka služba za akademsku razmenu (DAAD)

Nemačka služba za akademsku razmenu (DAAD – Deutsher Akademischer Austausch Dienst) je udruženje visokih škola u Nemačkoj. DAAD je najveća nemačka organizacija koja se bavi finansijskom podrškom međunarodne saradnje visokih škola. Njen glavni zadatak je finansijsko podržavanje akademske saradnje sa inostranstvom, pre svega putem razmene studenata, nastavnika, saradnika i istraživača.

DAAD nudi studijske stipendije za kandidate svih struka za koje se mogu prijaviti diplomci sa dobrim prosekom i oni koji će diplomirati najkasnije pre početka korišćenja stipendije.

DAAD omogućava finansiranje:
  • učešća na nekom naprednom studijskom programu nakon prvog stepena studija u svrhu stručne ili naučne specijalizacije
  • master studija sa diplomom državnog ili privatnog univerziteta (koji je priznat od strane državnog) u Nemačkoj.
Više informacija o programima i načinu stipendiranja možete naći na http://www.daad.rs/ i http://www.daad.rs/sr/09877/ .

Program stipendiranja nemačke privede dr Zoran Đinđić

Od 2004. godine Fondacija dr Zoran Đinđić zajedno sa Odborom nemačke privrede za istočnu Evropu (OA), Saveznim Ministarstvom za ekonomsku saradnju i razvoj (BMZ) i Nemačkom razvojnom agencijom (GIZ) uspešno sprovodi Program stipendija nemačke privrede Zoran Đinđić, čiji je cilj da se kvalifikovanim mladim ljudima obezbedi stručno usavršavanje u najpoznatijim nemačkim kompanijama u trajanju od tri do šest meseci.

Stipendije su namenjene studentima završnih godina osnovnih i master studija, kao i diplomiranim stručnjacima sa prvim radnim iskustvom. Stručnu praksu studenti obavljaju u nekim od najznačajnijih nemačkih kompanija u oblastima automobilske industrije, energetike, elektrotehnike, elektronike, bankarstva, biznisa, građevinarstva, trgovine, avioinženjeringa, poljoprivredne tehnike. Svake godine grupa od tridesetak mladih ljudi putuje u Nemačku gde obavljaju stručne prakse u kompanijama, kao što su Siemens, Bosch i Deutche Bank. Boravak u Nemačkoj omogućava im je da se upoznaju sa organizacijom, poslovnim procesima i funkcionisanjem velikih i uspešnih nemačkih kompanija, kako bi kasnije to znanje i iskustvo preneli kroz svoje buduće radno angažovanje i u Srbiju.

Fondacija dr Zoran Đinđić u saradnji sa Odborom nemačke privrede za istočnu Evropu organizuje za sve stipendiste i intenzivni pripremni kurs nemačkog jezika u trajanju od dve nedelje.

Za više informacija o programu stipendija nemačke privrede Zoran Đinđić posetite sajt: www.djindjic-stipendienprogramm.de

Ciljna grupa: Studenti završnih godina fakulteta, apsolventi i diplomirani stručnjaci sa prvim radnim iskustvom, do 30 godina
Struka: Prvenstveno studenti i diplomirani stručnjaci sa tehničkih fakulteta i ekonomije
Jezici: Engleski neophodan, znanje nemačkog poželjno
Konkurs: oktobar-novembar
Trajanje prakse: 3-6 meseci (jun-septembar ili jun-decembar)

Stpendije vlade Republike Francuske

Francuski institut u Srbiji sastavni je deo mreže od 130 francuskih instituta i 920 alijansi u svetu. Sa sedištem u Beogradu i ograncima u Novom Sadu i Nišu, predstavlja kulturnu diplomatiju Francuske i Srbiji.

U želji da podstakne mobilnost studenata, Ambasada Francuske i Francuski institut u Srbiji, svake godine raspisuju konkurse za dodelu stipendija za studente iz Srbije koji žele da nastave školovanje u Francuskoj.

Od 2002. više od 350 stipendija za duge boravke dodeljeno je za studije u Francuskoj iz svih oblasti.

Moguće je konkurisati za neke od sldećih programa:
  • Stipendije vlade
  • Kofinansirane stipendije
  • Stipendije za naučna istraživanja
  • Ostale stpendije
Više informacija o programima i načinu stipendiranja možete naći na: http://www.institutfrancais.rs/

British Council

British Council je međunarodna organizacija za kulturne odnose iz Velike Britanije. Pruža prilike za međunarodnu razmenu ljudi iz Velike Britanije, ali i iz drugih zemalja i gradi poverenje između njih širom sveta. Beograd je jedan od prvih osam gradova u inostranstvu u kome je British Council otvorio svoju kancelariju.

Postoji mnogo načina da se u finansijskom smilsu obezbedi podrška studentima koji žele da studiraju u Velikoj Britaniji: stipendije, grantovi, školarine, novčane pozajmice.

Više informacija o programima i načinu stipendiranja možete naći na: http://www.educationuk.org/global/